AKU

"Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Ya, itu yang aku mahu. Masih lagi, itu aku" [quoted]

Monday, January 3, 2011

LOGAM saye sodium, reactive. LOGAM awak?? SULPHUR??? bukan pungent ke???

SALAM..
Segala puji-pujian bagi Allah 
Tuhan seluruh alam..

Tuhan yang menciptakan kita..
Dengan bermacam2 kelebihan..
Dan yang menguji kita dengan pelbagai macam kekurangan..
Agar kita tidak lupa..terus merasakan kerdilnya diri..
Sebagai hambaNya..






Ada HADITH..






Maksudnya:
Manusia ibarat logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”


Hhaaha..ye, logam (metals) yg blaja time chem 2 ^___^


Sahabat..
Kita sume nih..macam logam..
Baiknya kita semasa jahiliyah.
Samalah juga semasa kita Islam..
Jika kita faham..

Logam nih..
Banyak kebaikan kan..
Walaupun kita dah tempa ke, ukir ke..
Ciri2 yang ada pada logam tu tetap sama..
Tidak berubah..

Macam tu juga kita, manusia..
Allah ciptakan kita nih..
Banyak kelebihan , yang jadi satu bonus point untuk kita..itulah LOGAM kita
Tapi, yang membezakan logam tu ialah..
Macam mane kita gunakan ia..

Cthnya, ada seorang sangat pandai..
LOGAM dye..bijak, cerdik..
Study ke, x study ke..
mesti score punya..
Sangat hebat lah dye nih..
tp malangnye..kebijaksanaan dye nh..
x digunakan dgn btol
Dye riak, sombong, x pernah bersyukur kpd Allah..
Dye rase dye pandai sbb due memg hebt..
Nh semasa dye jahiliah..

Tp, nk katenya..
kalulah dye dpt hidayah ALlah..
Dan kembali mgamalkan Islam..
LOgam dia tu ttp ada..
Dye tetap bijak..
tp kemana dia salurkan kebijaksanaan tu..
Dye belajar kerana Allah..
Dye buatkan org sedar yang belajar ni bukan ntok capai cita2 diri sndiri..
Tp untok cari redha Allah..
maksd nye..Logam dye contribute kpd Islam...dan tu jadi kehebatan dia dalam Islam..

Cth terdekat SAiDINA UMAR..
igt x betapa hebat nya dia: berani, tegas, kuat..
tp sms jahiloah, dia membunuh, buat kerosakan 
tp smasa dia ISLAM, dia tetap berani..tetap..tegas..tetap membunuh..
tp, bunuh ats dasar Islam..ats dasr taqwa kerana Allah..

Nak tau x..
kenapa Allah kurniakan kita dengan logam2 nih??
Sebab setiap seorang daripada kita ada tugas, ada hw yang perlu kita langsaikan..
sebelum dijemput pulang kepada Allah ,sebelum kita ditanya dan diassess tentag hw2..

Kadang2 kita rase..
Wahh, hebatnye dia, cantek..
Seemua org suka..

tp, kdg2..
kite juga rase..
wah, hebatnye dia..
x d la cantek sgt..
tp tetap confident, bersyukur j ngan pe yang ada..bole j bergaul ngan org..

atau, kte rase wah...hebatnye!!!
pndai..honor roll every sem..
sume org kagum..

dan kte jugak rase..
wah, hebatnye.. walaupun x pandai, dye x pnah pts asa..

atau pun para sahabat..
kre rase wah..hebatnye.SAIDINA ABU BAKAR..
kaye..bole sumbang semua harta untok Islam..

tp ble kte pk pasal BILAL..
hebat jugak..walaupun miskin,hamba..
dye ttp kuat terima siksaan tuan dye..

so,, siapa yang hebat??
CAntek ke x cantek??
Pandai ke x pandai??
x DE..dua2 pon hebat..

macam tu jugak kita..
klebihan dan kelemahan 
yang Allah bekalkan kita nh..
sume pinjaman dan anugerah kat dunia nh..
Dye nk tgk..
Macam mane kta lalu hidup dengannya,,
Macam mane kita langsaikan hw2 n asgmnet2 Dye..

So. kalu kte rase..
kte nh lemah, x hebat..jgn bersedih..
sbb Allah x kan aniaya kita..
Kita semua ada LOGAM masing2..
Yang membolehkan kita berkerja untuk Islam..
Yg Allah bekalkan utk mncari redha Nya..
Jadi, carilah logam tu..
Dan gunakanlah LOGAM menuju Allah..

dan kalu kte rase kita hebat..
bersyukur lah..
apelah guna kita hebat kalu x d satu pon kehebatan kita..
membolehkan kita msuk syurga Allah


sebab..TUJUAN HIDUP kita nh..bukan sekadar..
untuk menjadi apa yg kita rancang..
bukan sekadar..nk jadi dr, engnr..
tu TUJUAN HIDUP kita..
tp TUJUAN SEBENAR HIDUP kita..
ialah mende lain..
TUJUAN KITA DICIPTAKAN..
kalu Printer dicipta untok PRINT
MANUSIA diciptakan untok???
x kan la setakat nak penuhi cita2 kita..

'Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam'
Quran 6:162


hidup nih memg sush ..memg payah..
x ke sia2..kalu hidup kita yg sush nh..
berterusn sampai ke akhirat..
hidup kita yang susah nh..
x berakhir..
biarlah kesusahn kita di dunia nh..
berakhir dgn kenikmatan hidup di SYURGA..

Semoga Allah kurniakan kita kefahaman, IAllah..
kita akan cari ap tujuan hdp kita ye.. (^_____^)
next post  :)
BIIZNILLAH ..INSYAALLAH..




No comments:

Post a Comment