AKU

"Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Ya, itu yang aku mahu. Masih lagi, itu aku" [quoted]

Thursday, March 17, 2011

Kurang Perasa..


"Dan milik-Nya siapa yang di langit dan di bumi. Dan (malaikat-malaikat) yang di sisi-Nya, tidak mempunyai rasa angkuh untuk menyembah-Nya dan tidak (pula) merasa letih. Mereka (malaikat-malaikat) bertasbih tidak henti-hentiny malam dan siang" (23:19-20)

Sebenarnya aku amat terasa dengan ayat ni. Mungkin nampak sangat tak realistik untuk membandingkan diri dengan malaikat. Tapi bila ditelah semula ayat ni memang rasa terpukul dan tersindir dengan ayat ni. Memanglah kita bukan malaikat, kita punya kenginan dan hawa nafsu.Tapi, kita kata kta khalifah, kita pemakmur Bumi, kita yang menguasai Bumi dan khazanahnya,paling hebat, kerana Allah beri kita akal dan kebenaran untuk memilih dan memutuskan. Berbeza dengan makhluk lain yang Allah Islamkan secara paksa, yang tidak diberikan ruang untuk memilih.Kira hebatlah kita, sampai Allah kata:

Sekiranya Kami turunkan al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk berpecah belah disebabkan takut kepada Allah.(59:21)

Ironinya, dalam bab ibadah, kitalah-akulah- yang paling lemah.Sangat malu rasanya.Ini merupakan kritikan ulung untuk diri aku sendiri. Pernah terbaca di Solusi sebenarnya. Apa yang aku faham ialah, bertambahnya ilmu hanya akan bermanfaat dengan bertambahnya amal, umpama menanam pohon, tujuannya adalah untuk menikmati buahnya. Untuk apa tanam pohon yang tidak berbuah??

Ilmu ibarat pohon dan amal ibarat buahnya. Jadi, kalau hanya menambah lmu membengkakkan kepala, tapi tidak diamalkan buat apa? Pernah juga mendengar erti sebenar nikmat Iman dan Islam(aku baru memahaminya pada usia 20 tahun walhal sudah mendengarnya saban hari sejak darjah satu kot..alahai anisa). Bila dikatakan nikmat Islam, itu bererti nikmat dalam Islam, agama yang satu-satunya diredhai Allah dan apabila dikatakan nikmat Iman bermakna nikmat melaksanakan amalan/ibadah kepada Allah. Sebab tu orang kata bila kuat Imannya, dia boleh melawan nafsu buruknya dan boleh beribadah kepada Allah tapi bila iman rendah dan lemah, tewaslah dia ngan nafsu dan tak mampu lah dia untuk beribadah dan beramal.

Terasa post nih sangat la ntah pape..tapi inilah yang mampu aku share(^^,) Serious! Sekarang sangat risau dengan IB. sampai bawak masuk dalam mimpi.Ini ternyata bukan anisa, yang sangat pening kepala tentang IB. Mungkin Allah nak suruh aku susah hati supaya aku sedar yang aku nih tak la bijak mane dan tak de placement university lagi. MasyaAllah.Aku berharap Allah akan beri aku masa yang cukup untuk aku berusaha sehabis-habsnya kerana-Nya.Takut juga dengan kata-kata novel(da lama tak baca novel melayu yang karat dan jiwang).

Usaha last minute, mana nak jadi!! 
Psst: sape ingat novel ape? aku ingat! Novel Seredup Kasihmu. Hero: Emir Safwan Heroin: Lea Haryani.
MasyaAllah, aku ingat lagi..Astaghfirullaha'azim(geleng-geleng kepala)


Jadi, begitulah. Semoga Allah bantu aku.Tak ingat ayat mane tapi Allah kata, 

Orang-orang yang masuk dalam Syurga. Merekalah orang-orang yang menang..

Aku nak menang jugak!!!Ya Allah, pilihlah aku untuk menang!!

2 comments:

  1. hahhahhaa...bagus2..dlm kalut2 ngn IB ko but still ad info..keep it up

    ReplyDelete
  2. haha..sebab saya MUSLIM PELAJAR!!! yeah2..haha..weh, mak aku rindu ko..aceceh, dia tanye j pasal ko la..haha..kuat2 bekerja di Aussie!!

    ReplyDelete