AKU

"Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Ya, itu yang aku mahu. Masih lagi, itu aku" [quoted]

Sunday, June 26, 2011

Seronoknya Berkeluarga!!!

Berembang, bercerita dan bergelak ketawa dengan ahli keluarga memang seronok. Kengkadang macam nak pecah perut gelak. Paling best bila makcik pakcik yang tua-tua tu dah duduk dan bergossip pasal macam-macam. Haish, nak terkeluar anak tekak gelak.(Aku gelak balik tirai je la, kontrol ayu). Memang bahagia, seronok sangat kalau dapat sekali-sekala berjumpa. Nak-nak aku ada keluarga yang sangat-sangat-sangat besar.

Huhu. Tapi bila lama-lama rasa macam pelik. Bila kita tetibe je pakai tudung keluar jumpa sedara mara yang bertandang kat rumah, bila kita tiba-tiba je tak bersalam dengan beberapa pakcik dan abang-abang sedara. Dilema. Hormat ke Syariat? Mahu tak mahu, syariat jugalah pilihan kita. Bila azan, semua orang senyap, diam sekejap menghormati azan dan sambung balik berbual. Terasa macam nak suruh je abah cakap, "Alhamdulllah, da asar pon. Bolehlah kita solat asar sama-sama dulu." Tapi, semua orang pon canggung sendiri agaknya. Tuan rumah bingung, antara menjaga "majlis" dengan solat. Saudara mara pula keliru, tak kan aku yang nak ajak tuan rumah solat. 


Rindu-Hijjaz
Rindu itu adalah
Anugerah dari Aallah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu
Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan
Orang-orang yang bertaqwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya
Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri solehah
Keluarga bahagia
Para pencinta kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Aman dan sejahtera
Merindukan tertegaknya
Kalimah Allah di muka bumi
Dan dalam merindukannya
Keampunan Tuhannya
Dan seluruh umat itu
Merindukan cahaya
Yang menyinari kehidupan
Rindu pada Tuhan


Mulalah aku faham apa yang Hijjaz cuba sampaikan. Keluarga bahagia, di mata Allah.
Tapi, aku masih tak mampu nak gambarkan macam mana agaknya gambaran keluarga yang ideal dalam Islam. Keluarga persis keluarga Rasulullah. Yang muda dan tua, topik perbualan mereka, pergaulannya..Hihi..Mesti HEBAT..


4 comments: