AKU

"Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Ya, itu yang aku mahu. Masih lagi, itu aku" [quoted]

Thursday, April 26, 2012

Masih Ada Yang Sayang

Assalamualaikum w.b.t.



Lagi 3 hari dan peperiksaan akan bermula. Dan alhamdulillah, banyak lagi yang belum dibaca. Takkan salahkan waktu atau sesiapa. Ia sepenuhnya salah saya. Haha. Terasa nak kongsi ayat yang sangt menarik. 

"Maka apakah Kami akan berhenti menurunkan ayat-ayat (sebagai peringatan) Al-Quran kepadamu, kerana kamu kaum yang melampaui batas?" [43:5]

Menarik, bukan? Menurut Qatadah: 
"Sekiranya Alquran itu telah diangkat atau ditiadakan ketika ia ditolak orang-orang pertama dari umat terdahulu, maka pasti mereka itu binasa, tetapi Allah SWT selalu memberikan rahmat dan kasih sayang Nya kepada mereka dan Muhammad senantiasa menyeru mereka selama dua puluh tahun lebih menurut izin dan kehendak Allah".
Allah tu sayang sangatkan kita. Walaupun Dia tahu kita adalah hamba-Nya yang melampaui batas, Dia tetap nak berikan kita hidayah. Tak pandai nak beri contoh kasih-sayang Allah kepada kita. Cuba pusing dan lihat kehidupan kita dari kecil hingga sekarang. Pastinya banyak sangat momen-momen manis antara kita dengan Allah, samada kita perasan atau tak. Sejak Allah pilih kita untuk jadi pelajar paling bijak kat tadika, sampailah Allah pilih kita untuk menjadi murid kesayangan cikgu. Ataupun bilamana Allah hadiahkan kita keluarga yang penuh dengan masalah; ekonomi, hubungan, dll. Atau bilamana Allah menguji kita dengan ujian-ujian yang kita tak pernah terbayang kita akan lalui, kakak mengandung anak luar nikah, abang lari rumah, kematian, kecurian, dll. Pandang balik ke belakang, dan lihat betapa banya masalah yang Allah telah bantu kita untuk menempuhinya. Di sebalik, kejahilan dan keingkaran kita terhadap Dia. 

Banyak kan?

Hidup adalah rangkaian masalah. Selepas habis satu, yang satu lagi telah menunggu. Dan sesungguhnya cabaran dan kesusahan itu adalah lumrah hidup di dunia. 

Sungguh, Kami telah menciptakan manusia berada dalam keadaan susah payah.(Al-Balad: 4)

Tapi bagi orang-orang mukmin itu,
Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim)

Amatlah rugi jika kita memandang buruk sesuatu ujian yang diturunkan oleh Allah dan menjadi lebih ingkar. JOM! Bersangka baik kepada Allah.


p/s: Contoh-contoh dalam post ini adalah post2 ekstrem. Mungkin sekali tiada kaitan dengan kita. Tapi, jangan lupa ada sahabat kita yang melaluinya. ^^,

No comments:

Post a Comment