AKU

"Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. Mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Aku. mahunya menjadi yang paling baik di kalangan yang terbaik. Ya, itu yang aku mahu. Masih lagi, itu aku" [quoted]

Saturday, February 25, 2012

(^o^)

"Ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan


Tapi,
Pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"


-Imam Ghazali-

Duhai Bonda~~ Duhai Ayahanda~~

Allah tu memang da sedia best.
Islam tu pun da sedia best.
Allah tu da sedia hebat.
Islam tu pun da sedia hebat. 
 Lalu kita?

ps: Sesungguhnya tajuk hanyalah sebagai penarik semata-mata. Eh

Sunday, February 5, 2012

Nikmat Ikhlas

Assalamualaikum.

Dua tiga hari ini, ada beberapa perkataan yang tak henti-henti berlegar di hati dan minda saya. Sering. Sentiasa.  Pertama, IKHLAS. Keduanya, RABBANI.

Tak tahu kenapa. Tapi, kemana saya pergi, bersama siapa saya pergi, 2 perkataan ini pasti akan terkeluar dari mereka. Allah.

Tak tahu nak gambarkan macam mana. Tapi, apa yang terintas di fikiran saya, "Ya Allah...Apa Kau nak beritahu aku nh?" < walaupun sebenarnya saya tahu je, pastinya Allah nak saya muhasabah dan merefleksi diri sejauh manakah ikhlas dan rabbani saya >.

Dan selalu lah teringat satu ayat ni,

"Inilah balasan untukmu, dan segala usahamu diterima dan diakui (Allah)" (76:22)


Sangat-sangat risau. Kalau-kalau segala usaha yang sedang aku lakukan, rupa-rupanya aku tak buat kerana Allah. Lebih takut lagi kalau aku buat kerana habuan dunia, nama, pujian etc. Astagfirullah. Sangat-sangat risau kalau amalan-amalan yang aku buat akan tinggal debu di hadapan Allah nanti.

"Perumpamaan orang yang ingkar kepada Tuhannya, perbuatan mereka seperti abu yang ditiup oleh angin keras pada suatu hari yang berangn kencang. Mereka tidak kuasa (mendatangkan manfaat) sama sekali dari apa yang teah mereka usahakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh." (14:18)

Sangat takut juga kalau, bila sampai masa aku berhadapan dengan Allah nanti segala amalan yang aku bawa Allah lempar ke tepi kerana ia tak langsung diniatkan kerana-Nya.

Ikhlas nh kita sangat selalu dengar. Kita dah banyak kali belajar dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. Dan banyak sangat dengar. Tapi bagi aku sendiri, aku pun tak pasti samada aku tak benar-benar menjadi seorang mukhlisin atau belum.

Tapi tu la, cuba bayangkan... Alangkan seonoknya, kalau pada saat kita berjalan ke hadapan Allah untuk dipersoalkan, kita mampu mempersembahkan amalan-amalan yang IKHLAS dan Allah kata, "Wahai ___________, segala usahamu diterima dan diakui"

DITERIMA!

DIAKUI!

LEPAS!

LEPAS!

LULUS!

DAN LAYAK UNTUK MASUK KE SYURGA!

BEST BUKAN???